Ring-Ring

“De app met een heel groot aaibaarheidsgehalte.”

Meer Nijmegenaren op de fiets. Gemeente Nijmegen doet er alles aan om dit voor elkaar te krijgen. Dwingen helpt niet. Stimuleren wel. NijmegenFietst sprak met wethouder Harriët Tiemens en projectleider Maria Buur over de juiste aanpak. Want in een stad waar je in principe binnen 30 minuten van oost naar west en van zuid naar noord kan, moet dit toch haalbaar zijn. Het project Ring-Ring kan hierbij helpen.

Zowel wethouder Tiemens als projectleider Buur gaan gelijk stralen als het over Ring-Ring gaat. Een slim project waarbij alles samenkomt: motivate, innovatie, participatie en lage kosten. Harriët Tiemens: “Ring-Ring is een persoonlijke favoriet. In wijken waar minder gefietst wordt, kunnen bewoners hun gefietste kilometers inzetten voor een buurtproject. Vooraf wordt in overleg bepaald hoeveel kilometers er gefietst moeten worden. De gemeente betaalt uit als het doel is behaald.”

Harriët Tiemens (foto: William Moore)

Het gaat niet over grote bedragen, maar wel over grote effecten. Tiemens: “De gemeente betaalt 3 tot 5 cent per kilometer. Dat is natuurlijk niets op de totale begroting. Maar het levert wel wezenlijke dingen op: mensen ontmoeten elkaar, komen in beweging, er zijn tastbare resultaten, de wijk leeft op en het draagt bij aan verkeersdoorstroming. Iedere fietser die niet de auto neemt, draagt bij aan een betere bereikbaarheid van Nijmegen.”

Positief gevoel
Inmiddels is er al heel wat moois bij elkaar gefietst in de deelnemende wijken. Bijvoorbeeld in West. Wethouder: “In het Waterkwartier fietsten 254 fietsers 20.000 fietskilometers bij elkaar voor welkomsttasjes. De buurt heet de nieuwe buren persoonlijk welkom, maakt ze wegwijs en overhandigt de tas met allerlei leuke actiebonnen. Het nieuwe doel is gratis soepie bij de Wijkfabriek. Ook in Dukenburg fietsen ze al voor een derde project: planten&bomen voor de bezinningsthuiseen mooi kunstwerk op een lelijke muur waar veel bewoners zich aan storen.”

In totaal zijn er de afgelopen twee jaar al fietsende 15. doelen behaald. Wat maakt het project nou zo succesvol? Maria Buur: “Dat zit deels in de aanpak. Het is heel erg samen met de bewoners. Verder is het vooral stimulerend en niet belerend. Binnen de wereld van de mobiliteit is deze insteek ongebruikelijk. Daarnaast is deelname heel laagdrempelig en het geeft de mensen een positief gevoel: je doet iets goed voor je eigen lijf, je wijk en de stad. En sinds kort krijg je als deelnemer ook korting bij bepaalde winkels. Ook mooi meegenomen.”

Eenvoudige deelname
Het enthousiasme van de dames begint over te slaan. Hier krijgt toch iedereen goede zin van! Om met de wethouder te spreken: “Het project heeft een hoog aaibaarheidsgehalte.” Meedoen met Ring-Ring is ook nog eens heel eenvoudig. Je download de app en je fietskilometers worden automatisch bijgehouden. Wat weerhoudt mensen nog denken wij dan. Maria Buur legt uit: “De app verbruikt wel data. Dat kan een overweging zijn om niet mee te doen. Er zijn ook mensen die alleen willen meedoen als het voor eigen doel is. We proberen dan altijd duidelijk te maken dat ‘hoe sneller je voor een ander fietst, hoe sneller jouw doel ook dichterbij komt.”

Maria Buur (foto: gemeente Nijmegen)

Gelukkig staan deze afwegingen het succes van Ring-Ring niet in de weg. Maria Buur: “Formeel is het project in  april 2018 afgelopen. Maar het begint nu op stoom te komen. We onderzoeken daarom of we het kunnen doorzetten. Bijvoorbeeld door het op te nemen in de wijkplannen. Het past namelijk perfect bij de wijkdoelstellingen op gebied van mobiliteit en bereikbaarheid. Maar ook in het gemeentelijke programma Groen, gezond & bewegen en natuurlijk GreenCapital.”

Het project is misschien een klein radertje in het geheel, maar het past wel perfect bij de speerpunten van de gemeente. Als we met z’n allen vaker de fiets pakken, worden niet alleen wij maar wordt ook de stad een stuk gezonder. Tiemens: “Nijmegen investeert waanzinnig veel in de infrastructuur om de bereikbaarheid van de stad te vergroten. De fiets speelt hierin een grote rol, die geven we letterlijk ruim baan. Bijvoorbeeld door de busbaan op de Waalbrug op te offeren voor een dubbel fietspad. Ook gaan we spitsmijders belonen. We weten nu dat dit werkt.”

Deelnemen? NijmegenFietst is voor!

https://ring-ring.nu/nijmegen/

http://www.slimopweg.info/

Tekst: Karin Veenendaal